5. Renesans tanga i narodziny Neo

TŁO

  Upadek wojskowych rządów po wojnie o Falklandy wyzwolił w Argentyńczykach nowe pokłady energii, których jedną z emanacji był renesans tanga - nowego (czy też odzyskanego) symbolu argentyńskiej dumy narodowej. Ta moda trafiła początkowo w prawdziwą próżnię braku nauczycieli i całego systemu nauczania tanga. Wypełniali ją szybko młodzi i niedoświadczeni nauczyciele oraz starsza generacja pamiętająca tango sprzed trzech dziesięcioleci[1]. Wtedy też Gustavo Naveira i Fabiano Salas zdefiniowali od zera nowoczesne zasady nauczania tanga argentyńskiego[2], w gruncie rzeczy będące podwalinami tanga nuevo (tańca).
[1] W tym np. zasłużony dla odrodzenia tanga Antonio Todaro (zob. film w tańcu z jego 9-letnią córką: youtu.be/EPC7Zc0az9Q).
[2] Wcześniej taki system w dzisiejszym rozumieniu nie istniał. Typowo 13-letni (czyli zawodowo dorosły) chłopak zaczynał terminować (blisko rok) jako podążający, a potem (przez kolejne dwa lata) prowadził i podążał nadal w parach męskich, zanim miał szansę zatańczyć pierwsze, zaaranżowane wcześniej tango z dziewczyną. Zob. też: The Traditional Way to Learn to Dance, http://www.history-of-tango.com/learn-to-dance.html. Ciekawostka: to także było jedną z przyczyn błyskawicznego upadku tanga (jako tańca) po upadku nacjonalistycznych rządów: w czasach rządów wojskowych młodzi chłopcy uzyskali prosty sposób na pierwszy taniec z dziewczyną: wystarczyło się przejść do klubu, w którym grano rock and rolla...
To jest strona ilustracyjna przewodnika 

[1] Wciąż jest zapotrzebowania na tradycyjne aranżacje

Trwający do dziś renesans tanga oznacza duże zapotrzebowanie rynku muzycznego na zespoły i orkiestry grające i nagrywające stare tanga, zwłaszcza z okresu Złotej Ery w aranżacjach nie odbiegających od tradycyjnych  (np. [5.1a], [5.1b]), a także na nowe kompozycje, a także aranżacje świeże, nowoczesne, a jednak nie odbiegające zbyt daleko od instrumentacji oraz stylistyki tradycyjnego tanga trafiające w gust rzesz tancerzy i miłośników starego tanga, nadające się i do słuchania, i do interpretacji tanecznej (np. [5.1c]). W samym Buenos Aires działa dziś ponad setka orkiestr i zespołów zajmujących się tym rodzajem muzyki.

PRZYKŁADY [1]

  • Posłuchaj [5.1a]: “Loca”, interpretacja muzyczna: Sexteto Roberto Siri. 2013.
    Adres: youtu.be/m3CU578LJy0
    (interpretacja taneczna: Agnieszka Stach i Facundo Peñalva, zapis video live w Bielsku-Białej: L. Hojnacki)

  • Posłuchaj [5.1b]: “Pinap”, Orquesta Típica Misteriosa Buenos Aires. 2013. 

Adres: youtu.be/BwwD2qnFUIU
(Interpretacja taneczna: Katarzyna Czech i Tymoteusz Ley, zapis video live w Brzegu: L. Hojnacki)
Zobacz też: Komplet utworów z płyty De Salon (2010)
Zobacz też witrynę zespołu: www.misteriosabuenosaires.com

  • Posłuchaj [5.1b]: “La Cumparsita”, interpretacja muzyczna: Band-O-Neon Orquesta Típica de Tango

Adres: youtu.be/40SWD7NSjAI

[2] Supergrupy electrotango/neotango

Na przełomie tysiącleci tango, które zdążyło już ponownie rozpowszechnić się w całym niemal świecie, zaczęło być w wielu miejscach, zwłaszcza przez młodszych tancerzy, traktowane z większym dystansem dla tradycji, a z większą ciekawością możliwości kryjących się za jego unikalną improwizatorsko-interpretacyjną naturą.

PRZYKŁADY [2]

  • Posłuchaj [5.2a]: “Barrio sur”, Tanghetto.
    Adres: youtu.be/NQ-e6auWXU8 (wideoclip)
    (argentyńska supergrupa)

Zob. też lista 200 utworów: goo.gl/9NdgUb
Zob. też witrynę oficjalną: www.tanghetto.com

  • Posłuchaj [5.2b]: “Amor Que Se Baila”, Otros Aires.
    Adres: youtu.be/z0weW0O7oAA
    (jedna z milong hiszpańsko-argentyńskiej supergrupy neotango) Zob. też witrynę oficjalną: www.otrosaires.com


  • Posłuchaj [5.2c]: “Diferente”, Gotan Project.
    Adres: youtu.be/trhVofdeF-w (wideoclip)
    (europejska supergrupa, która wprowadziła electrotango na listy przebojów)
    Zob. też witrynę oficjalną: www.gotanproject.com


  • Posłuchaj [5.2d]: “Pa’ Bailar”, Bajofondo Tango Club

Adres: youtu.be/EfUspBo4EwM (wideoclip)
(przebój urugwajskiej supergrupy)
Zob. też witrynę oficjalną: www.bajofondomusic.com

[3] Nietango - muzyka nietangowa, którą tańczymy

W rozważaniach na temat dzisiejszej muzyki związanej z tangiem nie sposób pominąć “nie istniejącego stylu muzycznego” nietango: utworów (zwykle z kręgu pop, rocka, bluesa, a nawet okolic klasyki), które nie zostały skomponowane z myślą o tangu, jednak ich cechy muzyczne i rytmiczne zachęcają tancerzy tanga do ich tanecznej interpretacji. Nie sposób jej prosto klasyfikować, zamiast tego proponuję wysłuchanie kilku przykładów utworów, które sprawdziły się na parkiecie (wcale nie tylko “milong alternatywnych”).

PRZYKŁADY [3]




  • Posłuchaj [5.3d]: “Banana Boat Song (Day O)”, Harry Belafonte, 1956. Adres: youtu.be/PMigXnXMhQ4 (sześćdziesięcioletnie nagranie odkryte dziś jako znakomita baza tangowej interpretacji)

  • Posłuchaj także: Przykłady przebojów nietango (wybrane utwory, które sprawdziły się na milongach niealternatywnych autora niniejszego przewodnika - z komentarzami)